Yoga mot aldring – De Fem Tibetanske Riter

OLYMPUS DIGITAL CAMERADisse øvelsene sies å være mange tusen år gamle, og skal stamme fra buddhistiske munker i Tibet. De gir deg en fantastisk start på dagen, og resten av livet! 

Om de er foryngende eller ikke gjenstår å bevises, men det er ingen tvil om at de gir hele kroppen nok strekk, styrke, balanse og bevegelighet til at du setter igang hele maskineriet.

Du bør gjøre minimum 8, maks 21 repetisjoner, og aller helst før du har spist og drukket noe om morgenen.

Her er jeg på svaberget i havgapet, tidlig om morgenen.

Første rite: SNURR

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Hold armene ut og snurr rundt. Du blir svimmel, men det går fort over når du setter igang neste rite.

Andre rite: BEINLØFT

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ligg med ryggen i naturlig svai, og navlen trukket inn mot ryggsøylen. Strekk beina strakt rett opp i nitti grader fra kroppen, i en jevn og kontrollert bevegelse. Du kan godt løfte hodet for hver gang også, i en crunch.

Tredje rite: KNELENDE KAMEL

Sitt på huk og stram kroppen som om du har en stålstang gjennom deg. Hold armene bakpå lårene og bøy deg stivt bakover så langt du kan, med hodet bøyd bakover. Strekk deg stivt opp igjen, og bøy deg frem med rund rygg i en myk bevegelse.

Fjerde rite: BORDET

Sitt med beina strakt, og sett hendene ved siden av hoften. Hold ryggen helt strak, navlen trukket inn. Løft deg opp til stillingen du ser til høyre. Kjenn hvordan du strekker skuldre og lår. Bøy hodet så langt bakover du klarer..

Femte rite. KÅLORMEN

 

Stå i downward dog, dvs hælene så langt ned du kan med strake ben, armer og rygg. Prøv å svai ryggen ned. Deretter bøyer du armene som om du skal gå ned i push-ups (det skal du), og svaier ryggen ned så mye som mulig med navlen trukket inn. Gå helt ned med brystkassen mot bakken, og strekk alt du har med haken opp, før du begynner tilbaketrekningen med å trekke rumpa opp, deretter ryggen og til slutt hodet, mens armene strekkes. Gjenta.

20180708_092234
Takk til lån av Selma for tur og kos!

Ha en herlig dag!

 

Reklamer

2 kommentarer Legg til din

  1. lillimagicallian sier:

    Så flink og flott du er 😊 Takk for et lærerikt innlegg. Den som hadde vært så myk i kroppen…og kunne gjort alle de øvelsene 🙄

    Liker

    1. myggwiz sier:

      Takk! Men ingenting kommer av seg selv. Er egentlig ikke så myk, men prøver! Øvelse gjør mester, så hvis du holder posisjonene til smerteterskelen et minutt eller mer hver gang, blir du gradvis mykere. Veldig lurt å holde kroppen smidig jo eldre du blir. Husk å være varm først, og om morgenen er vi ofte ganske stive. Jeg jogget litt før jeg gjorde yoga. Lykke til!

      Liker

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

w

Kobler til %s