Advertisements

dette koster samfunnet 250 mrd årlig

Dårlig rygg plager de fleste og koster både dårlig livskvalitet og samfunnsressurser.

“Sitting is the new smoking” og sammen med dårlig kosthold fører det til enorme helsekostnader. Men, fysisk aktivitet kurerer det meste. Det gjør også et sunt kosthold, som handler mer om å spise lite nok enn sunt nok.

Mirakelkurer selger som hakka møkk. Detox og six-pack på seks uker selger ukeblader. Spesielt nå som det nærmer seg sommer og avkledd tilværelse.

Guruer som står på scener og forkynner at de kan drive vekk negative tanker, endre energibaner og detoxe kroppen, burde ha gjort jobben for lenge siden, om det hadde virket. Hvor mange som tror på disse greiene har klart å snu seg fra smågodt til gulrøtter, sett seg selv hoppe over dørterskelen for å trene mye mer, og rette opp kroppen for å motvirke belastende dårlig holdning? I rest my case.

All trening kan gjøre ryggen sterkere og smidigere. Pilates og Yoga er skånsomt effektivt for deg som allerede har fått plager. Alder er ingen hindring. Det beviser jeg hele tiden,

I følge Folkehelseinstituttets rapport Sykdomsbyrde 2016 er muskel- og skjelettlidelser den viktigste årsaken til helsetap i den norske befolkningen. Muskelskjelettlidelser står for 25 prosent av alt helsetap, der nakke- og rygglidelser utgjør hoveddelen, hele 79 prosent. 

Muskelskjelettlidelser er i dag oppgitt som årsak til hver femte fastlegekonsultasjon, og er også blant de største enkeltårsakene til utenforskap i den norske befolkningen – og problemet er voksende. Helsedirektoratet har i sin rapport Samfunnskostnader 2015 anslått at muskelskjelettlidelsene i befolkningen:

  • Forklarer 38 prosent av sykefraværet
  • Fører til over 10 millioner tapte dagsverk årlig.
  • Koster over 250 milliarder kroner årlig; 70 milliarder kroner i direkte kostnader (helsetjenesteutgifter, sykepenger, uførepensjon mv) og 185 milliarder kroner i helsetap.

Det er lett å se problemet, men kjempevanskelig å GJØRE NOE med det. For kroppen protesterer. ” Å lytte til kroppen” er å be om bråk. Den vil slappe av, spise mer enn den trenger og senke skuldrene ned til hengepuppstadier og pukkelrygg. Magen vil heller tyte frem i all sin prakt enn å la seg oppstrammes av en rygg som roper på mer oppmerksomhet.

Klarer du denne yogaøvelsen står det bra til. Strekker hele kroppen samtidig som den styrker magemuskler. Hold helst i ett minutt. Ryggen er årsak til flest muskel- og skjelettplager. Denne stillingen motvirker effekten av for mye stillesitting, eller andre stillinger der vi bøyer oss for mye fremover – som når vi ser på en liten skjerm.

Det aller beste middelet mot muskel- og skjelettplager er fysisk aktivitet. En dyktig PT sitter på en diger verktøykasse som hjelper deg. Vi kan sette skipet på rett kjøl og lose deg gjennom stormer av protest i kroppen.

Jeg trener HVER dag. Det koster tapte TV-serier og telefonsamtaler, kafébesøk og annen moro. Det gir derimot en gevinst som er skyhøy. Masse energi og en kropp uten vondter og plager, med styrke og vitalitet som en tyveåring. Det er ikke tull.

Vi kan halvere vår metabolske alder med trening.

Å trene HVER dag er et hårete mål som alle kan oppnå. Start med små skritt om det hjelper. Hva med å få jobben din til å hyre en instruktør en eller flere ganger i uken? Jeg jobber for Stamina, som tilbyr bedriftstrening.

  • Strekk deg som en katt hver morgen. Hele kroppen. Viderekomne kan gjøre mobilitetsøvelser. Sett deg ned på gulvet og reis deg opp UTEN å bruke armene. Gjenta fem ganger.
  • Gå alle trapper du ser i løpet av dagen.
  • Si til deg selv at du skal trene bare TI minutter daglig. Når du først er igang kan du slenge på flere minutter. Ofte vil litt trening motivere til mer.
  • Skaff deg en god yogamatte, noen manualer, strikk og ball. Utstyret hjelper deg til å ha det gøy og øke belastning. Du finner mange gode treningsøkter her på bloggen min under TRENING.
  • Tell kalorier til du har nådd idealmengden din – som holder deg sunn slank. Overvekt er en stor belastning inside-out.

Vil du trene mest mulig målrettet, riktig og effektivt bør du hyre en Personlig Trener.

Snart er jeg ferdig utdannet PT ved siden av å være kostholdsveileder allerede, så dette var reklame for meg selv 🙂 Allerede jobber jeg for Family Sports Club, og vi kommer til deg på jobben. Send meg en mail!

Hold stillingen i 30-60 sek. Mobil, sterk, smidig og fri for plager som herjer med de fleste. Det kommer ikke av seg selv, men av RIKTIG fysisk aktivitet og kosthold.
Advertisements
Leave a Reply

Leave a Reply

WordPress
%d bloggers like this: